Özel Ege söyleşilerinde bu ay lise rehber öğretmenimiz Fatoş Metin ile verimli ders çalışma konusu üzerine keyifli bir röportaj gerçekleştirdik. Öğretmenimize verdiği yararlı bilgiler için teşekkür ederiz.

Verimli Ders Çalışma Nedir?

Belirlenen hedefler doğrultusunda zamanı programlayabilmektir. Çalışma davranışının ayrıntılı analizi, eksiklerin belirlenmesi ve bu eksikliklerin giderilmesi için çözümlerin uygulanmasına verimli ders çalışma denir.

Öğrenci Neden Düzenli Ders Çalışamaz?

Öğrencilerin aile yaşantısı, psikolojik faktörler, motivasyon eksikliği, yanlış çalışma alışkanlığı edinmiş olması, kendine güvenmemesi, verimli ders çalışmayı büyük oranda etkiler. Öncelikle öğrencinin ders çalışmasına engel olabilecek noktalar analiz edilmeli, çözüm üretilmelidir.

Verimliliği Azaltan Temel Etkenler Nelerdir?

Kişiden kişiye değişmekle birlikte genel olarak müzik eşliğinde ders çalışmak, aşırı kaygı, cep telefonu, bilgisayar veya sosyal medyaya fazla zaman ayrılması, zorlanılan derslere ait çalışmaların ertelenmesi, dersler ve konular ile ilgili bilgi eksikliğinin olması, düzenli tekrar yapmamak, zamanı yönetememek verimliliği azaltan en büyük etkenlerdendir.

Çalışmanın Verimli Olması İçin Neler Yapmalı?

Hedef Belirlenmeli: Hayatımız boyunca yapacağımız her çalışmada bizi motive eden şey bir hedefimizin olmasıdır. Bu sebeple kendimize kısa ve uzun hedefler koymalıyız. Örneğin; istenilen bölüm ve üniversiteyi kazanmak, bir sonraki sınavda ulaşmak istenilen notu belirlemek gibi hedefler öğrenciyi motive edecektir.

Zamanı Verimli Kullanmalı: Ders çalışmak için doğru zamanı seçmek oldukça önemlidir. Öğrenci doğru zamanı seçtiğinden emin olmalıdır. Ayrıca mola vererek çalışma verimliliği arıtacaktır.

Çalışmayı Engelleyen Faktörler Ortadan Kaldırılmalı: Öğrencinin çalışmasını olumsuz etkileyen faktörleri ortadan kaldırmak için ilk önce bu faktörlerin neler olduğu belirlenmelidir. Uykusuzluk, yorgunluk, açlık, korku, kaygı, heyecan, çalışma ortamının uygun olmaması, ders için gerekli araç gereçlerin eksikliği gibi öğrenciyi engelleyen etkenler tespit edilip çalışmaya başlamadan önce bunları ortadan kaldırmaya çalışmak önemlidir.

Uygun Çalışma Ortamı Düzenlenmeli: Çalışma ortamı mümkün olduğunca dikkati dağıtabilecek etkenlerden uzak, sade ve sessiz olmalıdır. Işık, oda sıcaklığı, gürültü, çalışma masasının ve sandalyenin rahatlığı gibi fiziksel etkenler en uygun şekilde düzenlenmelidir. Dikkati dağıtabilecek olan cep telefonu, televizyon, bilgisayar gibi araçlar çalışma ortamında olmamalıdır.

Derslere Hazırlıklı Gidilmeli: Derslere ön hazırlık yaparak gitmek derse ve konulara olan önyargının kırılmasını ve derse aktif katılımı sağlayacaktır. Araştırmalar en etkili öğrenme yönteminin sınıf içinde karşılıklı tartışarak, öğrencilerin öğrenme olayının içine aktif olarak girmeleriyle, yaparak ve yaşayarak oluştuğunu gösteriyor. Derse hazırlıklı gitmek, derste aktif olmayı sağlayacağı için dersi etkili şekilde öğrenmeyi de kolaylaştıracaktır.

Çalışma Planı Oluşturulmalı: Zamanı etkili kullanabilmek ve çalışma planının daha verimli olması için;

  • Hangi gün ve saatte, hangi derse çalışılacağı,
  • Hangi konuyu, hangi gün çalışılıp ve hangi gün tekrarının yapılacağı,
  • Ödevlere ayrılan zaman diliminin belirlenmesi,
  • Sınav tarihlerine göre ve sınav öncesi tekrarların belirlenmesi,
  • Haftalık ve aylık tekrarların planlanması,
  • Okulda geçirilen zaman,
  • Mola ve dinlenme süreleri ile hobilere ayrılan zaman gibi bilgilere yer verilmesi çalışma planın uygulanabilirliği için önemlidir.

Farklı Kaynaklardan Yararlanılmalı: Çalışılan dersle ilgili, anlamakta güçlük çekilen konu olduğunda değişik kaynaklardan yararlanılması önerilir. Ders kitapları, yardımcı kitaplar ve örnek çözümlü kitapların bulunması bu süreçte faydalı olacaktır.

Ezberlemekten Kaçınılmalı: Öğrenmeye çalışılan konuyu ezberlemekten kaçınılmalı. Ezberleyen öğrenci yorum yapma, bağlantı kurma, sebep sonuç ilişkisini görme, ana fikir bulma konularında zorluk yaşar. Bu nedenle mutlaka öğrenilen konularla ilgili bol ve değişik soru örnekleri çözmek konuları pekiştirmeye yardımcı olacaktır.

Zorlanılan Derslere Zaman Ayırılmalı: Ders çalışma programında zor olan veya öğrenirken zorlanılan derslere mutlaka yer verilmeli. Bu tür dersler ya da konular için öğrencinin verimli olduğu saatleri ayırması önerilir. Verimli çalışma saatleri, zihnin açık olduğu, konsantrasyonun en yüksek olduğu saatlerdir. Her öğrencinin verimli çalışma saatleri birbirinden farklı olabilir. Öğrenci verimli çalışma saatini bilmiyorsa kendini gözlemleyerek bunu tespit edebilir.

Kendinizi Ödüllendirin: Çalışmalar sonucunda istenilen hedefe ulaştıkça küçük ödüller vermek. Örneğin; “Bugünkü hedeflerimi gerçekleştirirsem uyumadan önce film izleyeceğim”, “Çalıştığım bölümü bitirince, bir kahve içeceğim” veya “Bu üç sayfayı bitirmeden çay içmeyeceğim” gibi ödül ve kurallar konulduğunda çalışma isteği artacak ve çalışmalar süreklilik sağlanacaktır.

Unutulmamalıdır ki insanlar ihtiyaçları, duyguları, öğrenme stilleri, kişilikleri açısından birbirinden farklıdır. Sizlerle paylaşılan bilgiler yol gösterici olup kişinin kendisine ait çalışma yöntemini, istek ve beklentilerini doğru tespit ederek, kendisini iyi analiz ederek bulacağını belirtmek isteriz.

 

Söyleşiler
01 / 03 / 2021
Özel Ege'de Pandemi Sürecini Okul Doktorumuz Anlattı

Yeni koronavirüs (Covid-19), solunum yolu enfeksiyonuna neden olan bir virüstür. İlk olarak Çin’ devamını oku..

19 / 06 / 2021
Özel Ege'deki Yurt Dışı Eğitim Danışmanlığını İngilizce Öğretmenimiz Şirin Bildiler'e Sorduk

Özel Ege Lisesinde yurt dışı eğitimi danışmanlığı için neler yapılıyor? Özel Ege Lisesi yurt dışı e devamını oku..

02 / 11 / 2021
Verimli Ders Çalışmayı Rehber Öğretmenimiz Fatoş Metin'e Sorduk

Özel Ege söyleşilerinde bu ay lise rehber öğretmenimiz Fatoş Metin ile verimli ders çalışma konusu üzerine keyifli bir röportaj gerçekleştirdik. Öğretmenimize verdiği yararlı bilgiler için teşekkür ederiz. Verimli D devamını oku..

ÖZEL EGE'DEN HABERİNİZ OLSUN

#BizÖzelEgeliyiz